Nak duit poket?? Klik sini..

Pengikut

Khamis, 24 Mac 2011

Mana satu ni? A ka O?? +_+

Hari tu saya ada buat blood test (ABO test) di klinik kerajaan ni.. Pastu, result dia keluar dalam masa 2 minggu.. kira lama lah juga kan?? tapi tidak mengapa lah, sebab saya pun faham.. klinik kerajaan ni, banyak peminat.. so, mungkin banyak lagi yang perlu diorang buat.. apa ko ingat ko tu siapa? diva?? VVip? sampai mau result ko keluar serta merta.. SORRY SIKIT!!...


Pastu, result dia boleh membuatkan saya bingung dalam seminit dua.. hah?? O-?? Biar betul diorang ni.. Sebab apa saya blur sekejap?? Tiada antara parents saya yang berdarah jenis O.. saya tanya la itu nurse.. dia cakap "Eh!! Mana boleh begitu... mesti ada salah satu dari parents ko yang berdarah O.. Lainlah kalau ko bukan anak kandung diorang" -punya sandi ini nurse kan... Saya pun tidak puas hati lah kan, kenapa boleh jadi begitu...

Last Tuesday, saya kasi teman husband saya pegi klinik.. Dengan kesempatan yang ada, saya tanya la Dr. Elizabeth Emmanuel (Our Fav. Doc ever nih..) di Klinik Malaysia Jln Pantai.. Dia cakap, sebenarnya setiap manusia ni, jenis darah dia memang berpasang-pasangan... contohlah, darah kau jenis B.. so, maybe pasangan dia O atau B juga... so, tidak mustahil kau akan dapat darah jenis O-..(siap kasi keluar buku rujukan dia lagi tu).. so, dengan bukti lagi terang dan bersuluh serta penerangan yang ada di buku dan dari doktor tersebut, saya boleh lah lega sikit (dalam 20% tahap kelegaan).. "...but, untuk kau lebih yakin atau tidak tertanya-tanya.. pegi lah buat blood test di lab swasta.. puas hati lagi sebab diorang buat semua test tu depan mata kau.. boleh mengurangkan kesilapan di situ.. kadang2, apa benda yang kita tidak yakin ni, kita mesti cari something penyelesaian untuk mendapatkan kesahihan dia... Bukan apa, pasal jenis darah ni, boleh jadi sensitif issue and bahaya juga.. Contohlah.. (palis ah..) time bersalin nanti kau bleeding, kalau salah masuk jenis darah, boleh jadi kritikal tau! Kalau jenis O, okey la..."

So, kemarin petang, saya and husband pergi lah lab klinik swasta, periksa dengan lebih jelas, sebab diorang buat blood test tu depan mata.. tiada kemungkinan spesimen bertukar sama orang lain punya ka.. tersilap tengok ka.. tersilap taruk ka.. so, keputusan dia apa?? A+ nih.. Nah, baru lah saya puas hati.. tidak la bah sarat fikiran saya ni berfikir kan, saya ni anak angkat ka.. saya ni bukan anak kandung ka.. diorang ni silap buat ka...  Tapi macam mana diorang check blood type saya dulu sampai boleh jadi O ah? siap cakap "nah!blood group kau O.. Ibu yang berdarah O ni, baby diorang selalu kena joundis (penyakit kuning) yang teruk tau..." - adedeh.. begegar juga saya sekejap dua kejap...
So, moral of the story (konon).. kalau kita rasa tidak confident dengan sesuatu, buat lah balik selagi berdaya... hehe.. So, sekarang saya tidak confuse lagi sebab masa saya muda remaja dulu pun, ada juga buat blood test sendiri di sekolah... A juga tu keputusan dia... jadi, saya yakin betul, saya pilih A untuk blood type saya... Saya kunci jawapan itu!!


2 ulasan:

  1. sandi jg tu nad....sembarangan jak nurse tu. gtau c mymy ma gee2...harap2 dorg x jd nurse secuai itu. kin bahaya jak. FYI, blood type kt sama. lama sd sy kunci jawapan itu. :p

    pretty SIL :)

    BalasPadam
  2. @Tanpa Nama memang mereka sangat sandi! oh ya? baa... kalau sama, senang sikit sudah laini.. hikhik...

    BalasPadam