Nak duit poket?? Klik sini..

Pengikut

Isnin, 11 Julai 2011

Pengalaman Bersalin


Hai semua.. lama blog ditinggalkan tidak ber-update.. hehe..

Saya telah selamat melahirkan bayi lelaki pada 7.7.11 melalui kaedah pembedahan (cesarean).. Awal 11 hari dari due saya, 18.7.11..

Mulanya, semua memang okey.. Boleh lahirkan baby secara normal.. Tapi bila masa untuk periksa bukaan, serviks macam tebal sangat.. 


Start rasa sakit, 6.7.11, 4pm.. Bayangkan tidak tidur pun malam tu.. Sebenarnya, tidaklah sesakit mana cuma rasa tidak selesa.. Ala, sakit biasa.. So, kepada bakal mommy tu, tak perlu lah risau.. Sikit je..


Masuk labour room, 7.7.11 on 11am sebab kontraksi makin kuat.. Bukaan pada masa itu cuma 5-6cm.. Air ketuban terpaksa dipecahkan.. Bukan main banyak lagi sampai banjir katil tu.. Nurse pun cakap, air ketuban banyak sangat.. Mungkin, itu yang membuatkan perut nampak sangat boyot, macamlah baby besar sangat, padahal baby kecik je kut.. haha..

Lepas air ketuban dipecahkan, rasa sakit kontraksi tu makin kuat.. Bila sampai pukul 1.15pm, bukaan masih lagi 6cm.. Doktor check degupan jantung baby, makin lemah sebab lemas.. tunggu lagi sampai 1.45pm..kalau belum deliver, terpaksa guna alternatif lain.. Mesin, oksigen and ubat disalurkan kedalam badan saya.. Tujuan, untuk bantu baby bernafas seperti biasa dan melambatkan kelemasan beliau.. cehh.. hihi

Doktor bagi mama masuk dalam bilik bersalin.. Bagi semangat supaya saya boleh buat baby keluar dengan segera dan kuat!.. Masa tu, kontraksi semakin kuat.. Air mata jangan cakap la... Tapi, syukur tidak meraung.. (Mahu tapi malu).. Mama usap ubun-ubun saya, senyum and terus keluar..

Ternyata 1.45pm tu, saya belum deliver.. Sign surat akuan pembedahan, Darah dan bius.. Cepat-cepat dimasukkan ke dewan bedah.. Bayangkan masa tu, degupan jantung baby tinggal 40/min.. Normally, 140/min dan keatas.. Diorang ada tanya "nak jumpa family dulu??" saya naik marah cuz takut baby tidak dapat diselamatkan.. saya cakap "tidak perlu.. cepat! selamatkan baby saya dulu.." Masa tu, di fikiran saya cuma mahu baby selamat.. plus x mau sakit tu lama-lama..hehe..

Sebelum masuk dewan bedah, sempat muntah sebab hos disambungkan dari hidung ke paru2.. Tujuan, sebab saya tidak berpuasa sebelum pembedahan.. diorang takut nanti sebarang makanan or minuman yang saya ambil selepas 8jam pembedahan tu, masuk ke dalam paru-paru.. boleh gol saya nanti! So, hose tu untuk sedut makanan and minuman keluar lah.. Mak aih.. Sangat tidak selesa!!

Sedar-sedar, malam... itu pun, husband datang kejutkan.. Masa keluar dari dewan bedah, memang separuh sedar.. Saya try bangun tapi tidak berjaya.. Masih dengar perbualan di sekeliling, last2 saya tertidur balik... Malam tu, baru saya tengok baby saya.. Mata melilau kekiri and kanan tengok lampu kat siling.. Alhamdulillah, semua selamat walaupun bukan dengan cara yang saya kehendaki..

Gambar baby nanti saya upload on next entry yaa... Thanks kepada semuaa yang sempat mendoakan saya...


8 ulasan: